Trening interwałowy jest chyba najbardziej efektywnym i ostatnio coraz bardziej popularnym treningiem typu cardio. Główne zalety, jakie z niego wynikają, to po pierwsze relatywnie krótki czas trwania, drugim zaś to, że podkręca metabolizm i spala kalorie jeszcze długo po zakończeniu ćwiczeń. Dzieje się tak przez EPOC, czyli dług tlenowy zaciągany przez organizm. By go spłacić, musi pobierać więcej energii, więc w rezultacie nawet gdy już odpoczywamy po ćwiczeniach, kalorie wciąż są spalane.

trening interwałowy na orbitreku

Źródło

Brzmi pięknie, w praktyce jednak nie każdy daje się przekonać do interwałów i wybiera spokojny trening aerobowy. Prawdziwy interwał jest bowiem bardzo intensywny i mocno wykańcza – po zakończeniu nawet 12 czy 15 minutowej sesji powinniśmy mieć wysokie tętno i lśnić jak miliony monet 😉

W interwałach wyróżniamy czas pracy i odpoczynku – przy czym odpoczywając nie przestajemy ćwiczyć. Przeplatamy wysoką i niską intensywność i na orbitreku można to zrobić dwojako:

  • Zmieniając prędkość przy stałym oporze (ale nie minimalnym)
  • Zmieniając opór przy stałej prędkości (również nie ma obijania się)

Można również rzecz jasna mieszać, jednak przedstawiliśmy Wam po prostu opcję najprostszą.

Oczywiście, jeśli dopiero zaczynacie z tego typu treningiem, nie powinniście przesadzać. Początkujący mogą ustawić stosunek pracy do odpoczynku 1:2, czyli np. 30 s intensywnego wysiłku i minuta wysiłku lżejszego, powtórzone 8  – 10 razy. Najbardziej zaawansowani mogą dojść do bardzo odwrotnych wartości, np. 3:1 (1,5 min pracy i 30 sekund odpoczynku i tak przez 20 minut).

Poniżej przedstawiamy przykłady takich treningów, które znaleźć można w sieci [źródło]. Układy są naprawdę różne i jedno, co pewne – podczas treningu interwałowego na orbitreku na pewno nie będziecie się nudzić. Możecie je dowolnie wybierać, układać, mieszać – Wasza inwencja i kreatywność ma tu wielkie pole do popisu.

Interwał orbitrek 1

 

Interwał orbitrek 2

 

Interwał orbitrek 3

Bez względu na to, na jaką opcję się zdecydujecie i jaki jest Wasz staż, zawsze pamiętajcie o rozgrzewce i schłodzeniu organizmu. To elementy konieczne a ich pominięcie może zakończyć się kontuzją.

 

Zobacz również: Orbitrek – Stepper HIIT Trainer ProForm  |  Orbitrek Horizon Fitness Andes 5 Viewfit  |  Przyciski szybkiego wyboru oporu w orbitrekach  |  Rozgrzewka przed treningiem na orbitreku

 

Comments

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 znaków pozostało

Aby dodać komentarz, musisz trochę pogłówkować